Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
- zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 11 sierpnia 2022 roku, albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Przez gospodarstwo domowe rozumie się:
Dodatek dla gospodarstw domowych nie jest uzależniony od wysokości dochodu w gospodarstwie domowym.
W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących po tym adresem.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożyła więcej niż jedna osoba z danego gospodarstwa domowego wieloosobowego, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Dodatek dla gospodarstw domowych nie przysługuje gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o dodatku węglowym.
Dodatek dla gospodarstw domowych nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw.
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych przyjmuje się, że:
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi:
Wymagane dokumenty
1. Wypełniony formularz wniosku, który składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
2. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości do wglądu.
W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości musi być okazywany przy składaniu wniosku.
3. Inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia dodatku dla gospodarstw domowych.
W przypadku składania kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Sposób dostarczenia dokumentów
1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
a. przesłać pocztą tradycyjną na adres Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ścinawie ul. Kościuszki
b. złożyć bezpośrednio w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ścinawie, ul. Kościuszki 1, pokój nr 2.,
c. za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący dodatek dla gospodarstw domowych wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o dodatek do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący dodatek dla gospodarstw domowych przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Terminy i sposób załatwiania sprawy
1. Dodatek dla gospodarstw domowych wypłaca się w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę.
2. Przyznanie dodatku dla gospodarstw domowych nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
3. Informację i przyznaniu dodatku dla gospodarstw domowych organ właściwy przesyła na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej z adresu mgops@scinawa.pl. W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazała adresu poczty elektronicznej, organ właściwy informuje go o możliwości bezpośredniego odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku. Nieodebranie wyżej wymienionej informacji nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
4. Odmowa przyznania dodatku dla gospodarstw domowych, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku, wymaga wydania decyzji.
5. Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 roku. Wnioski o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Podstawa prawna
ustawa z dnia 15 września 2022 roku w szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1967 ze zm.).
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ścinawie przy ul. Kościuszki 1 przyjmuje interesantów:
w poniedziałek, środę, czwartek, piątek w godzinach od 7.30 do 15.30 oraz we wtorek od 8.00 do 16.00.
Ze względu na ochronę danych osobowych telefonicznie udzielane są wyłącznie informacje ogólne.
Informacje można uzyskać pod numerami telefonów: 76/ 84 12 620 oraz 76/84 12 652.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ścinawie